Digitalisering är avgörande för att påskynda omställningen till elfordon

Publicerat av: Julia Hörnell ·

Digitaliseringen kommer vara avgörande för att öka antalet elfordon i samhället. Särskilt när det gäller att integrera laddning i elsystemet på ett effektivt sätt. Det var ett av Energiföretagens vd Åsa Petterssons budskap på årets upplaga av e-mobilitetskonferensen EVision i Bryssel. 

Den 6 mars deltog Energiföretagen Sveriges vd Åsa Pettersson på den europeiska branschorganisationen Eurelectrics årliga konferens EVision i Bryssel. Där möts de europeiska energi- och transportbranscherna för att diskutera och byta erfarenheter om transportsektorns elektrifiering 

Så möjliggörs storskalig övergång till elfordon 

Åsa deltog i en paneldiskussion med fokus på digitalisering och andra åtgärder som behövs för att möjliggöra en storskalig övergång till elfordon i Europa. Det finns ett stort intresse från andra länder att lära av Sveriges erfarenheter då många svenska fordonstillverkare har kommit långt i arbetet med att fasa ut fossila fordon och då Sveriges elsystem i princip är helt fossilfritt. 

I paneldiskussionen lyfte Åsa Pettersson att digitalisering kommer vara avgörande för att påskynda omställningen från fossila till eldrivna fordon, särskilt när det gäller att integrera laddning i elsystemet på ett effektivt sätt. Vi ser stora behov av data- och kunskapsöverföring mellan transportaktörer och energiaktörer för att klargöra var, när och hur mycket framtidens elfordon kommer behöva ladda, men också för att visa var och hur laddinfrastruktur kan kopplas till elnätet samt förklara vilka flexibilitetstjänster elfordon kan bidra med till elsystemet. 

En välutbyggd laddinfrastruktur är en förutsättning för övergången till elfordon. Under paneldiskussionen lyfte Åsa det faktum att antalet publika snabbladdare i Sverige ökade med hela 87% under 2023. Läs mer om det i vår debattartikel från tidigare i år 

Nätkapaciteten hindrar bred utbyggnad av laddinfrastruktur 

För att matcha den senaste tidens snabba utbyggnad av laddinfrastruktur behöver dock antalet elfordon öka i en betydligt högre takt än den vi ser idag. Därför behövs starkare incitament för kunderna att välja elfordon, så som stöd för investeringen eller sänkta parkeringsavgifter för elfordon. 

Framöver kommer den allra största begränsningen dock vara nätkapaciteten som hindrar en bred utbyggnad av laddinfrastruktur. Inte minst för tunga fordonPå kort sikt kommer villkorade nätavtal vara ett viktigt verktyg och den branschrekommendation som Energiföretagen presenterade i höstas väckte intresse i Bryssel. För att klara behoven på lång sikt behövs dock en proaktiv utbyggnad av elnätet. Det är därför viktigt att politiker i regering, riksdagen och på EU-nivå driver på för att ge elnätsföretagen rätt förutsättningar att genomföra dessa elnätsförstärkningar. 

En gemensam europeisk omställning  

Energiföretagen Sverige ser fram emot att samverka ännu mer med våra europeiska branschkollegor framöver. Många europeiska länder delar utmaningen med elnätskapaciteten. Inom EU har vi dessutom nyligen fått gemensamma regelverk som bland annat förbjuder försäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 och som ställer krav på en omfattande utbyggnad av publik laddinfrastruktur i alla EU-länder. Omställningen till elektrifierade transporter sker därmed parallellt inom hela EU. Genom Eurelectrics arbetsgrupp E-mobility kommer dialogen och erfarenhetsutbytena fortsätta även efter årets EVision konferens.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Martin Olin

Martin Olin

Ansvarig e-mobilitet
Enhet: Energisystem
Telefon: 08-677 26 35
E-post: martin.olin@energiforetagen.se